Erityistuotteet – Ennätysmäärä uusia tuotelanseerauksia

Orionin toiseksi suurin tulosyksikkö Erityistuotteet tuo pääasiassa Euroopan markkinoille perusterveydenhuollon geneerisiä reseptilääkkeitä ja itsehoitotuotteita. Orion myy sekä itse kehittämiään ja valmistamiaan että yhteistyökumppaniensa kehittämiä tuotteita.

Vuonna 2010 yksikkö onnistui ylittämään tavoitteensa monilla markkina-alueillaan. Myös uusien tuotelanseerauksien määrässä rikottiin kaikkien aikojen ennätys. Vuoden aikana lanseerattiin 144 uutta tuotetta, joista noin kaksi kolmasosaa oli sisäänlisensioituja tuotteita. Korkea lanseerausten määrä kuvastaa myös tuotteiston kasvupotentiaalia.

Pohjoismaissa menestyivät erityisesti käsikauppavalmisteet. Orionin erityistuotteiden kokonaismyynti kasvoi Tanskassa 30, Ruotsissa 39 ja Norjassa peräti 96 prosenttia. Suomessakin Orionin erityistuotteiden myynti kasvoi noin kaksi prosenttia alan markkinoiden laskusta huolimatta. Suomessa hyvin sujuneen sairaalakaupan lisäksi etenkin Orionin D-vitamiinivalmiste DeviSol kasvatti suosiotaan ja tunnettuuttaan tuotemerkkinä. Orionin geneeristen tuotteiden menestymisen ansiosta myös monissa Itä-Euroopan maissa saavutettiin kaksinumeroisia kasvuprosentteja.

Yhteiskuntien säästötavoitteet eri puolilla Eurooppaa näkyvät myös lääkealalla esimerkiksi tiukentuneiden hinnoittelumekanismien muodostumisena. Tämä kiristää entisestään hintakilpailua. Orion on onnistunut vastaamaan kilpailuun tuomalla markkinoille tasaisesti uusia geneerisiä valmisteita ja itsehoitotuotteita. Samalla vakaan kasvun tiellä pyritään jatkamaan myös vuonna 2011.

Erityistuotteet, osuus liikevaihdosta

Erityistuotteet, liikevaihto